Menu

Regularna aktywność fizyczna złotym środkiem w walce z otyłością i chorobami sercowo-naczyniowymi

W redakcyjnym wydaniu czasopisma dot. zdrowia i kardiologii profesorowie z Charles E. Schmidt College of Medicine na Florydzie z Atlantic University oceniali całość materiału dowodowego i stwierdzili, że regularna aktywność fizyczna wpływa na problemy powstałe w wyniku otyłości i chorób sercowo-naczyniowych.
Statystyki dotyczące regularnej aktywności fizycznej w Stanach Zjednoczonych pozostawiają wiele do życzenia; tylko około 20 procent Amerykanów (23 procent mężczyzn i 18 procent kobiet) angażuje się regularną aktywność fizyczną, a około 64 procent nigdy nie wykonuje żadnych ćwiczeń. W Europie statystyki nie są znacznie lepsze, a tylko 33 procent osób , które regularnie angażują się w aktywność fizyczną, a 42 procent zaprzecza aby ćwiczyli. „Jeśli regularna aktywność fizyczna byłaby pigułką, może być więcej ludzi byłoby zdrowszych”, powiedziała dr Charles H. Hennekens, MD, drPH, współautor artykułu zatytułowanego „Regular Physical Activity: A ‚Magic Bullet’ dla pandemii otyłości i choroby sercowo-naczyniowej.
Wzrost masy ciała, nadwaga lub otyłość w średnim wieku zwiększa ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, w tym ataków serca i udaru oraz cukrzycy typu 2, choroby zwyrodnieniowej stawów i niektórych typowych nowotworów w tym raka okrężnicy. Autorzy podkreślają również, że aktywność fizyczna nadaje znaczący korzystny wpływ na masę ciała, ciśnienie krwi, cholesterol, trigliceryd, cukrzycę, zawał serca, udar mózgu, rak okrężnicy i ewentualnie raka piersi i gruczołu krokowego oraz zapalenie stawów, nastrój, energię, sen i życie seksualne.
Więc jeśli jest tyle korzyści, dlaczego ludzie nie wykonują regularnie ćwiczeń? Autorzy sugerują, że być może czas i wysiłek potrzebny do regularnej aktywności fizycznej w połączeniu z ograniczoną dokładną wiedzą na temat jej bezpośrednich i długoterminowych korzyści mogą przyczynić się do osiadłego trybu życia. Ta hipoteza jest poparta badaniami z Europy, gdzie 42 proc. uważa to za główny powód ich biernego stylu życia. „Jest wiele błędnych opinii na temat roli regularnej aktywności fizycznej, spożycia kalorii i kalorii spalonych podczas ćwiczeń” – powiedział Steven Lewis, współautor i profesor w College of Medicine FAU.
Autorzy zauważają, że szybkie chodzenie tylko 20 minut dziennie spala około 700 kalorii na tydzień, skutkuje zmniejszeniem ryzyka choroby wieńcowej o 30-40 procent i może być wykonywane nawet przez osoby starsze. Podkreślają, że regularna aktywność fizyczna również powinna obejmować ćwiczenia oporowe, takie jak podnoszenie ciężarów, które mogą być nawet bezpiecznie wykonywane u osób starszych i u pacjentów z niewydolnością serca. Brak aktywności fizycznej stanowi 22 procent chorób niedokrwiennych serca, 22 procent raka okrężnicy, 18 procent złamań osteoporozy, 12 procent cukrzycy i nadciśnienia oraz 5 procent raka piersi.
„Specjaliści i ich pacjenci powinni pozostawać świadomi kluczowej roli regularnej aktywności fizycznej w poprawie jakości i długości życia”. „Istnieje również potrzeba zwiększenia świadomości znaczenia treningu oporowego jako cennego dodatku do regularnej aktywności aerobowej, np. szybkiego spaceru. Ważna jest także szansa edukowania pacjentów o znaczeniu regularnej aktywności fizycznej w celu kontroli wagi”.